Writing a successful review of the literature: A dilemma for undergraduate students in EFL classes

Nassira Nassira Herizi

الملخص


 Abstract


In conducting research, students are supposed to undertake a long hard process of decision making at different levels. This implies following a strict well organized and thoroughly planned methodology. One of the levels where students have to make some critical decisions is the literature review. This component is very crucial in thesis writing as it contributes to the development of other sections.


The problem, however, is that in the current situation, as many teachers have observed, students have some misconceptions and fossilizations about what is literature review and how to develop it. Indeed, most students seem to consider literature review as a product rather than a process of summarizing and synthesizing that should be well handled. A literature review in this sense is limited to collecting information, presenting other researchers views and findings and listing numerous sources. Another main problem teachers may encounter as supervisors is that most students spend long time in writing the literature review claiming that they need to acquire some familiarity with the research subject and to acquaint themselves with the available research on the topic under scrutiny. But the result shows that they neither provide exhaustive comprehensive account to the topic nor they finish in time.


So students need to be made aware of the true process of literature review writing. And this paper is an endeavour to raise EFL learners' awareness of literature review writing difficulties and challenges. Moreover, it highlights the efforts required of both students and teachers to make writing literature review less frustrating task and more efficient.


 Key terms: writing literature review, writing difficulties, writing skill, research methodology.


الملخص:


في إجراء البحوث، من المفترض على الطلاب إجراء عملية طويلة واتخاذ قرارات على مختلف المستويات. وذلك يعني اتباع منهجية صارمة منظمة ومنظمة جيدا. إحدى المستويات التي على الطلاب فيها اتخاذ بعض القرارات الحاسمة هو مراجعة الدراسات السابقة. هذا العنصر حاسم جدا في كتابة الأطروحة لأنه يساهم في تطوير الأقسام الأخرى.


ولكن المشكلة هي أنه في ظل الوضع الحالي، كما لاحظ العديد من المعلمين، فإن لدى الطلاب بعض المفاهيم والحفريات الخاطئة حول ما هو استعراض الأدبيات وكيفية تطويره في الواقع، ويبدو أن معظم الطلاب ينظرون في مراجعة الأدبيات السابقة كعملية تلخيص وتوليف. ويقتصر استعراض الأدبيات بهذا المعنى على جمع المعلومات وتقديم آراء الباحثين الآخرين والنتائج وإدراج العديد من المصادر. وهناك مشكلة رئيسية أخرى يواجهها المعلمون كمشرفين كون معظم الطلاب يقضون وقتا طويلا في كتابة الأدبيات السابقة مدعين أنهم بحاجة إلى اكتساب بعض الألفة مع موضوع البحث والتعرف على البحوث المتاحة فيه. ولكن النتيجة تبين أنها لا توفر جردا شاملا للموضوع ولا تنتهي في الوقت المناسب.


لذلك يحتاج الطلاب إلى أن يكونوا على بينة من العملية الحقيقية من كتابة الأدبيات السابقة. وهذه الورقة هي محاولة لرفع وعي المتعلمين وتجاوز الصعوبات والتحديات في الموضوع. وعلاوة على ذلك، فإنها تسلط الضوء على الجهود المطلوبة من كلّ من الطلاب والمعلمين لجعل استعراض الدراسات السابقة مهمة أقل إحباطا وأكثر كفاءة.


الكلمات المفتاحية


writing literature review, writing difficulties, writing skill, research methodology.

النص الكامل:

PDF

المراجع العائدة

  • لا توجد روابط عائدة حالياً.


جميع الحقوق محفوظة 2016 © مجلة إسهامات للبحوث والدراسات
P-ISSN: 2543-3539
E-ISSN: 2543-3636
كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية - جامعة غرداية - الجزائر